Kookboek review ‘De Zoete Bakplaat’ van Rukmini Iyer

Kookboek review ‘De Zoete Bakplaat’

Er is weer een nieuw boek verschenen in de ‘Bakplaat-serie’ van Rukmini Iyer. Uitgangspunt van dit boek is dat er voor elke categorie (cakes, koekjes, broodschotels) een heel eenvoudig basisrecept is. Met elk basisrecept kun je bijna oneindig variëren. In dit boek kun je dan ook veel basisrecepten vinden. Niet alleen traditionele basisrecepten, maar ook basisrecepten voor vegan, glutenvrije en diabtici-vriendelijke baksels. Ook heel wat varianten hierop, soms ook hartige varianten. Voor elk wat wils!

Eerste indruk

Al bladerend door het boek is het meteen duidelijk dat het hier om zoete baksels gaat. De achtergrondkleuren zijn prachtige zachte zoete kleuren, maar de kleuren geven het boek toch een fris uiterlijk. De baksels zijn zo aantrekkelijk gefotografeerd dat je meteen zin krijgt om in de keuken aan de slag te gaan. Het boek begint niet met een ellenlange inleiding, maar met een korte beschrijving van Rukmini over hoe ze tot haar passie voor bakken is gekomen. Na de inleiding wordt er een uitleg gegeven waarom er glutenvrije, vegan en diabetici-vriendelijke recepten in dit boek te vinden zijn. Elk hoofdstuk begint wel met een kleine inleiding. Het boek bevat 11 hoofdstukken met recepten. Een hoofdstuk met aanpassingstabellen voor de glutenvrije, vegan en diabetici-vriendelijke recepten. Als laatste vind je een register en informatie over de schrijfster. Wanneer een aangepast recept wordt behandeld, kun je dit zien in de kantlijn. Daar lees je dan om welke aanpassing het gaat.

Onze favorieten

Dit boek heeft heel veel heerlijke recepten. Het was dus zoals altijd erg moeilijk om onze favorieten te verzinnen. Wij hebben chocolade koekjes met zout gemaakt en die waren echt super! Andere favorieten waren de Chocolade Cheesecake met Citroen (natuurlijk, want cheesecake is altijd super lekker). Daarnaast zijn onze favorieten Bolletjes met Parmezaan en Parmaham en Blondies met Rabarber en Custard.

Conclusie

De Zoete Bakplaat is een boek boordevol met heerlijke bakplaat-recepten (ook muffinvormpjes, browniebakvormen en cakeblikken) dus laat je niet beperken. Als je eenmaal de basisrecepten onder de knie hebt, kun je met de variaties hierop een wereld van smaakcombinaties doen opengaan. Het boek voldoet helemaal aan de achterliggende gedachte van de Bakplaat-serie. Bestel nu het boek online!

Minimale moeite, maximaal effect!

Kookboek review ‘De Zoete Bakplaat’

Volg ons op , voor meer behind the scenes en leuke momentopnames.